Elodie

"Zoals de Oost-Duitsers de oorlog vergeten, houden de Britse kerkhoven en de Last Post tot op heden vast aan de oorlog - al is ook dat selectief. Ze herinneren, maar ze vergeten ook. Ze beleren, maar ze negeren ook. Het ene monument wordt overspoeld, een ander verkommert." (Wydooghe, 2012, p. 44)
Wydooghe,B. (10, november, 2012). Van de Last Post naar de Post Last. De Standaard. Geraadpleegd via http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20121109_00363497
Klik hier voor de volledige tekst.

Ik ben Elodie en zit in het eerste jaar Maatschappelijke Veiligheid. Ik ben 18 jaar en ben afkomstig van Lotenhulle. Ik heb voor deze richting gekozen, omdat ik vind dat veiligheid een actueel en interessant fenomeen is. Graag wil ik er meer over weten en later meewerken aan een veiligere samenleving.

Zonder oorlog geen voetbal?

Ik ben op zoek gegaan naar de historiek van voetbal. Hoe is het voetbal geƫvolueerd door de jaren heen? Is het voetbal altijd al gewelddadig geweest of juist niet?

De meesten weten het niet, maar aan voetbal gaat er een lange geschiedenis aan vooraf. Het is niet voor niets dat er nu veel meer veiligheidsregels zijn dan een eeuw geleden. Een gebeurtenis dat iedereen wel bekend zal klinken is het Heizeldrama. Daarna beslisten de voetbalautoriteiten pas om politie, stewards en dergelijke in te zetten.

Vroeger lieten ze dus zomaar iedereen hun gang gaan en waren er ook veel veldslagen gekoppeld aan het voetbal. Nu is er heel wat minder geweld. Alhoewel, voetbal zal nooit geweldloos worden en dat komt door onze oerinstincten. Vele supporters zouden er ook maar niets aan vinden moest het een heel familiegebeuren worden waar er enkele clubliederen worden gezongen. Het is voor de opwinding dat ze naar het voetbal gaan kijken.

In de powerpoint kan je zien hoe het geweld in voetbal is ontstaan en of het mogelijk is om geweld uit het voetbalgebeuren te bannen.

Feye%20Hera%201939%20ZB.JPG

Powerpoint

Zonder oorlog geen voetbal?

Statistiek

Statistieken

Documenten

Documenten