Juliaan

Hallo,
Ik ben Juliaan Van Lierde, 1ste jaars student in de Maatschappelijke Veiligheid.
Op deze pagina ga ik dieper in op een bekend fenomeen binnen de voetbalwereld: het hooliganisme.

media_xl_3599013.jpg

Hooligans, het is een groep die vaak negatief wordt uitvergroot in de media. Vaak worden ze afgeschilderd als zware criminelen en drugsdealers. Maar is dat wel zo? Er bestaan 3 soorten hooligans. Je hebt mensen die betrokken geraken bij een gevecht zonder dat ze dat zelf willen, men kan zich vragen stellen of men hier over zware criminelen kan spreken. Daarnaast heb je mensen die gewoon in een vaste groep naar het voetbal gaan. En als 3e groep heb je de “die hards”. De zware jongens die afspreken op specifieke plaatsen om te vechten tegen andere groeperingen.

Als je deze 3 verschillende groepen bekijkt zie je duidelijke verschillen. Ze hebben niet allemaal slechte intenties. Toch worden ze vaak op een zelfde hoop gesmeten. Ze kunnen vaak moeilijk geloven dat een hooligan een gewone jongen kan zijn die in de pub een biertje gaat drinken.

Daarom is het belangrijk om een sterk kader te vormen rond wat hooliganisme nu eigenlijk is.

(van Gageldonk, P., (2000) Eurohooligans)

Als u deze link volgt komt u uit op het werkdocument van de Sadan-opdracht: Werkdocument

De powerpoint presentatie vind u hier: Powerpoint presentatie hooliganisme

In dit bestand vind u het bijpassend Excel-bestand:Excel bestand hooliganisme

Zoals de Oost-Duiters de oorlog vergeten, houden de Britse kerkhoven en de Last Post tot op heden vast aan de oorlog – al is ook dat selectief. Ze herinneren, maar ze vergeten ook. Ze beleren, maar ze negeren ook. Het ene monument wordt overspoeld, een ander verkommert. - Wydooghe, B.,(10 november 2012). Van de Last Post naar de Lost Past. De Standaard.

Klik hier voor de volledige tekst